Panduan lengkap cara hilangkan jeragat

Dah penat cuba macam-macam cara hilangkan jeragat, tapi masih tiada perubahan? Jemput baca post ni.
cara hilangkan jeragat

Sebelum kita pergi ke cara hilangkan jeragat, apa kata kita recap dulu apa itu jeragat.

Recap: Apa Itu Jeragat?

Jeragat adalah tompok atau bintik hitam di wajah disebabkan oleh beberapa faktor. Faktor terbesar ialah kulit terdedah kepada sinar matahari berlebihan. 

Terdapat 3 jenis jeragat iaitu age spot, melasma dan PIH. Baca posting segala-galanya tentang jeragat untuk mengetahui dengan lebih terperinci jenis jeragat dan bagaimana ia terjadi. 

Untuk tidak membuang masa, Nad akan terus ke cara hilangkan jeragat di bawah. 

1. Cara Hilangkan Jeragat dengan sunscreen

Sunscreen adalah cara hilangkan jeragat yang pertama yang perlu cikpuan lakukan jika mula perasan terdapat bintik-bintik hitam di wajah.

Untuk pengetahuan cikpuan, 90% penuaan kulit adalah disebabkan sinar UV. Jadi sunscreen sangat penting untuk melindungi kulit dari sinar UV.

cara hilangkan jeragat menggunakan sunscreen
Sunscreen jenis physical lebih sesuai untuk yang berkulit sensitif.

Sunscreen yang cikpuan nampak di pasaran terbahagi kepada 2 jenis: Physical dan Chemical.  

Sunscreen chemical ni akan meresap ke dalam kulit cikpuan dan biasanya menyebabkan alahan dan keradangan kulit jika kulit cikpuan sensitif.

Sunscreen physical pula tidak meresap ke dalam kulit, tetapi ia berada di permukaan kulit. Ia dikatakan lebih sesuai untuk kulit yang sensitif. 

Pilih sekurang-kurangya SPF 35++ ke atas dan broad spectrum. Tetapi, perlu diingat, SPF tinggi bukan bermakna sunscreen itu lebih bagus.

SPF yang terlalu tinggi tidak menyumbang kepada perlindungan yang lebih optimum. Ini kerana perbezaannya sangat kecil, namun bahan kimianya sangat tinggi. 

2. Hilangkan Jeragat menggunakan bahan traditional

Cara hilangkan jeragat dengan petua telah lama diamalkan oleh orang zaman dahulu dan diturunkan ke generasi terkini. Dikatakan ia mampu untuk memudarkan jeragat dalam jangka masa panjang dan bahan-bahannya boleh di dapati di sekeliling rumah ataupun kedai terdekat. 

Berikut adalah senarai petua yang dikatakan dapat mengurangkan jeragat di muka.

2.1. Baking soda

Ia dikatakan dapat menanggalkan kotoran pada wajah sekaligus membuang sel-sel kulit mati.

Bahan ini mempunyai PH 9 iaitu bersifat alkali sedangkan kulit manusia bersifat sedikit asid. Jadi, walaupun ia mampu membersihkan kulit wajah, membiarkannya di atas kulit boleh menyebabkan ketidakseimbangan PH.

Kulit cikpuan boleh jadi sensitif dan lapisan kulit terluar (skin barrier) boleh rosak jika dibiarkan lama.

Petuanya ialah, cikpuan perlu mencampurkan sedikit air dalam satu sudu teh baking soda untuk membuat pes yang tebal dan kemudian, sapukan pada kawasan wajah anda yang berjeragat. Biarkan seketika (2 minit) dan bilas dengan bersih.

2.2. Jus Lemon

Mengandungi asid alpha hydroxy, jus lemon membantu penggelupasan sel kulit mati dan juga merangsang pertumbuhan sel baru. Jadi lapisan kulit yang berjeragat dibuang (jika jeragat berada di lapisan paling luar) dan jeragat kelihatan pudar.

Selain itu, ia mengandungi bahan pencerah iaitu vitamin C; ini menjadikan tona kulit secara keseluruhan lebih cerah.

Kerana sifat astringennya, minyak berlebihan dapat dikurangkan dengan jus lemon.

Petuanya, celupkan bola kapas dalam jus lemon dan letakkan jus pada muka cikpuan. Biarkan selama 15 hingga 20 minit dan cuci muka dengan air sejuk.

Ulangi setiap hari sebelum tidur sehingga mendapat hasil yang diingini. Jika cikpuan mempunyai luka atau jerawat pada kulit, elakkan daripada terkena tempat tersebut. Kalau tidak, cikpuan akan terasa pedih.

Kekurangan jus lemon ialah ia sifat asidnya sangat kuat. Jadi ia mungkin kurang sesuai untuk sesetengah kulit sensitif. Ia boleh menjadikan kulit kering. Cuba kurangkan kepekatan dengan menambah air jika campuran ini terlalu kuat untuk cikpuan.

2.3. Kunyit

Kunyit antara cara hilangkan jeragat yang popular di kalangan wanita asia. Ia mempunyai bahan yang boleh menghalang pembentukan melanin penyebab jeragat di muka. Ia juga berupaya mencerahkan kulit seterusnya menjadikan tona wajah lebih sekata.

Salah satu cara yang popular ialah membuat mask kunyit. Campurkan serbuk kunyit dan putih telur. Kacau hingga ia menjadi pes. Ratakan pada wajah. Biarkan 5-10 minit dan bilas. Amalkan setiap hari. 

Kunyit boleh meninggalkan kesan kuning pada wajah. Ia juga boleh menyebabkan kegatalan kepada sesiapa yang mempunyai alahan dengan bahan ini. Saranan Nad ialah cuba ia pada waktu malam dan lihat reaksi kulit. 

Jika tidak ada masalah, boleh la amalkannya.

2.4. Cuka Epal

Bersifat asid dan dikatakan sebagai ejen bleaching semulajadi, cuka epal dapat memudarkan jeragat di wajah cikpuan. 

Caranya ialah dengan membuat masker cuka epal. Campurkan 1/2 sudu teh dan 1 sudu madu. Kacau dan ratakan pada bahagian jeragat. Biarkan sehingga 2 minit. 

Cikpuan boleh cuba dan perhatikan reaksi wajah cikpuan. Jika tiada alahan, boleh amalkan 2 kali sehari.

Kekurangan cuka epal lebih kurang sama dengan jus lemon. Ini kerana sifat asidnya terlalu kuat dan mungkin tidak sesuai kepada sesetengah orang yang kulitnya sensitif. 

Pengalaman peribadi

Nad pernah melakukan petua di atas semasa muda. Disebabkan kulit Nad tak tahan dengan bahan-bahan tu, Nad pun berhenti dari amalkannya. Jadi, cikpuan perlu perhati reaksi kulit cikpuan terhadap bahan-bahan ini. Jika tidak selesa, terus berhenti ya!

3. Pudarkan jeragat dengan rawatan wajah

Terdapat banyak rawatan di pusat kecantikan di Malaysia. Rawatan ini adalah cara hilangkan jeragat yang popular kerana dikatakan dapat mengurangkan jeragat dengan lebih cepat dan drastik. 

Namun, penting untuk Nad ingatkan. Rawatan-rawatan ini tidak 100% efektif dan bukan hanya sekali sesi. Kebanyakkan pusat kecantikan akan menyarankan cikpuan untuk menjalani beberapa sesi sehingga cikpuan dapat kesan yang optimal.

3.1. Chemical Peeling

Chemical peeling adalah proses meletakkan bahan kimia ke atas permukaan kulit. Lapisan kulit paling luar akan menggelupas dan sel-sel kulit baru akan naik ke permukaan.

Lapisan kulit paling luar yang mempunyai jeragat tertanggal. Kesannya jeragat kelihatan pudar. Proses ini mengambil masa beberapa hari sehingga kulit lama tertanggal sepenuhnya. 

Cikpuan mungkin perlu untuk melalui proses beberapa kali jika jeragat cikpuan tebal. 

cara hilangkan jeragat - chemical peeling

3.2. Laser

Laser adalah alat yang mengeluarkan cahaya yang berintensiti tinggi, tertumpu pada satu kawasan. Laser menghasilkan gelombang bertenaga tinggi yang akan bertukar kepada haba. 

Sel-sel jeragat ini akan menyerap tenaga dari laser dan akan terpecah menjadi kecil. Badan akan membuang pecahan-pecahan kecil melalui perkumuhan. Jeragat di wajah berkurangan dengan ketara.

Sama seperti rawatan chemical peeling, sesi laser bergantung kepada tahap ketebalan jeragat cikpuan. Selalunya cikpuan perlu melalui beberapa sesi. 

Kesan selepas laser ialah kulit sedikit kemerahan dan mungkin jerawat akan tumbuh dan kesannya dikatakan sementara.

Ada laporan mengatakan yang rawatan laser tidak sesuai untuk semua jenis jeragat, khususnya melasma.

Selain dari itu, ia juga berisiko merosakkan sel-sel kulit sihat di sekeliling sel kulit yang berjeragat seterusnya memberi kesan kepada struktur kulit selain risiko parut dan jangkitan.

3.3. Microneedling Tanpa Atau Dengan Platelet-Rich Plasma

Menggunakan jarum halus dan banyak, proses ini membenamkan sekumpulan jarum ke kulit wajah untuk meransang penghasilan kolegen dan sel kulit baru.

Microneedling ini digunakan untuk memudarkan jeragat, parut dan juga mengurangkan kesan lekuk jeragat. 

Microneedling jika dipadankan dengan bahan pencerah atau serum, ia dapat menembusi ke dalam kulit dengan lebih berkesan.

PRP diambil dari darah dan dipisahkan platletnya. Ia akan disapukan semula ke bahagian yang telah melalui microneedling itu tadi supaya menyerap ke dalam kulit dan menyokong proses pemulihan dan pertumbuhan sel baru. 

 cara hilangkan jeragat Microneedling

Kesannya jeragat menjadi pudar, kulit menjadi cerah.

Risiko rawatan ini ialah terkena jangkitan dan kulit kemerahan. Pastikan cikpuan melakukan rawatan ini di klinik atau pusat yang bertauliah untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini.

Setiap rawatan bukan bemakna kita boleh lepas tangan untuk tidak menggunakan skincare. Skincare masih diperlukan bagi melindungi dan menjaga kesihatan kulit setiap hari.

Ada skincare yang memberi nutrien dan antioxidan kepada kulit. Skincare ini sangat bagus untuk diamalkan kerana ia boleh memudarkan jeragat dengan berkesan.

4. Halang jeragat baru melalui skincaare

Skincare adalah suatu kemestian jika cikpuan serius nak menjaga kulit wajah. Pemilihan skincare yang betul dapat memberi kesan yang ketara pada jeragat dan menjadikan kuilt sihat dan glowing.

Ramai antara cikpuan yang berumur dalam lingkungan 50an bukan tidak mahu mengambil berat tentang penjagaan kulit wajah. Tetapi, ada di antara mereka sudah penat mencari produk muka yang sesuai dan terbaik. 

cara hilangkan jeragat - skincare asas

Sebenarnya walaupun cikpuan sudah berumur 40 tahun ke atas, cikpuan masih mempunyai harapan untuk dapat kulit yang sihat dan glowing jika skincare yang digunakan betul dan selamat. Berikut adalah cara hilangkan jeragat dengan skincare.

Skincare Asas

Cikpuan nak jeragat pudar pada masa yang sama takde masa? Cukup cikpuan guna 3 skincare asas ini: Pencuci muka-Pelembab-Sunscreen. 

Jika di malam hari sebelum tidur, cikpuan boleh menggantikan sunscreen kepada serum. Serum ini bagus kalau cikpuan ada masalah tertentu yang ingin cikpuan fokuskan. 

Contohnya untuk jeragat ni, cikpuan boleh pilih serum yang mengkhususkan untuk mencerahkan jeragat. Ini akan memberi kesan yang lebih pantas berbanding cikpuan hanya menggunakan pencuci muka dan pelembab sahaja.

1. Pencuci muka

Pencuci muka mempunyai fungsi asas membersihkan noda, kotoran, debu dan kesan mekap pada wajah. Pencuci muka juga berfungsi untuk menanggalkan minyak berlebihan pada wajah. 

Namun jika cikpuan salah memilih pencuci muka, kulit muka boleh menjadi sangat kering, sangat berminyak atau sangat sensitif. Ini kerana kebanyakkan pencuci wajah di pasaran meletakkan bahan surfactant yang terlalu kuat hingga mengganggu keseimbangan minyak dan ph pada wajah. 

Surfactant adalah bahan pencuci yang terdapat dalam pencuci muka. Inilah yang membezakan pencuci wajah dengan petua tradisional.

Ada sesetengah petua mencadangkan untuk membersihkan wajah menggunakan bahan-bahan dapur atau semulajadi seperti susu, madu dan sebagainya. Bahan-bahan semulajadi ini tidak mengandungi surfactant yang mampu menanggalkan kotoran dengan berkesan. 

Nad akan buat posting khas untuk skincare ini kerana dikhuatiri ia akan mencecah ke 10,000 patah perkataan jika Nad sambung di sini. 

Apa yang boleh disimpulkan ialah:

  • Cari pencuci wajah yang lembut dan mild. Kalau boleh natural surfactant. Ia tidak mengeringkan kulit, pada masa yang sama memberi fungsi pembersihan dengan berkesan.
  • Cari pencuci wajah yang bebas SLS. SLS ni sangat kuat sebagai bahan pencuci. Jika ia dibiarkan lama, ia boleh menanggalkan minyak semulajadi pada kulit. Kulit menjadi sangat sensitif dan kering. 
  • Cari pencuci yang bebas paraben. Paraben adalah pengawet yang digunakan dalam skincare. Kesannya ialah kulit menjadi radang. Ada kajian mengatakan kandungan paraben yang tinggi dan terlalu lama boleh mengganggu kesuburan wanita.

2. Pelembab

Cikpuan mungkin biasa dengar yang untuk pilih pelembab, ia bergantung kepada jenis kulit cikpuan. Untuk kulit yang berminyak disarankan untuk memakai pelembab yang ringan dan pelembab yang pekat dan berkrim sesuai untuk kulit yang lebih kering.

Nad suka fokus kepada bahan yang terdapat di dalam pelembab itu jika memilih pelembab. Contohnya, Nad akan memilih pelembab yang mengandungi bahan yang melembabkan seperti asid hyaluronik dan extrak tsubaki. 

Bahan-bahan ini sangat bagus dalam melembabkan kulit dan menjadikan skin barrier sihat dan kulit glowing. 

Selain itu, Nad sarankan cikpuan semak pelembab yang cikpuan guna itu bebas dari bahan toksik dan rendah bahan sintetik. Contoh bahan toksik ialah logam, merkuri, hydrokuinon dan sebagainya. Pastikan pelembab cikpuan mendapat pengiktirafan lab tested.

Ini salah satu cara memastikan bahan di dalam pelembab cikpuan selamat dari bahan yang merbahaya.

Untuk kulit Nad, Nad memang tak boleh bergantung kepada label ‘fragrance free’, ‘dermatologically tested’ atau ‘for senstive skin’. Label ini masih tidak mencukupi, Nad perlu pastikan bahan-bahan dalam skincare itu selamat, barulah kulit Nad tiada alahan yang teruk.

Jadi buatlah pilihan terbaik untuk kulit cikpuan. 

3. Serum

Untuk kulit matang, disarankan untuk mula menggunakan serum yang mengkhususkan pada merawat penuaan secara keseluruhan dan tidak memfokuskan kepada pencerahan jeragat semata-mata.

cara hilangkan jeragat - serum
penggunaan serum mempercepatkan lagi proses untuk hilangkan jeragat lama

Contoh bahan-bahan yang bagus untuk melawan penuaan ialah bahan yang mengandungi bahan anti-oxidan yang tinggi dan membantu menyihatkan kulit.

Antara bahan-bahan yang bagus ialah:

  • Vitamin C
  • Asid Hyaluronik
  • Retinol
  • Niaciamide

Dan banyak lagi. Seperti pelembab, pastikan ia bebas bahan toksik dan rendah bahan sintetik.

Cara Hilangkan Jeragat Dengan amalan Gaya Hidup Yang Sihat

Terdapat pelbagai cara hilangkan jeragat yang boleh cikpuan cuba. Walaupun cikpuan mencuba salah satu daripada cara-cara di atas, cikpuan masih perlu mengamalkan cara hidup yang sihat.

Berada di tempat yang bersih, mengamalkan pemakanan yang sihat, bersenam dan juga menangani stress juga penting dalam membantu memudarkan jeragat cikpuan dan menjadikan kulit cikpuan sihat.

Mula Dari Sekarang

Cara hilangkan jeragat tidakApa yang penting ialah selepas cikpuan membaca posting ini, cikpuan mula mengambil langkah-langkah untuk memudarkan jeragat. 

Jangan dibiarkan jeragat itu kerana bimbang ia menjadi semakin tebal di wajah. Cikpuan boleh baca melalui posting kesan jeragat jika tidak dirawat.

Apa pun cara yang cikpuan pilih, pastikan ia selamat kepada kulit. Kulit yang rosak mengambil masa untuk pulih. Lebih teruk, ia tidak dapat dikembalikan ke keadaan sebelumnya. Jadi fikir sebaiknya sebelum melaburkan wang. 

Contohnya krim timbang kilo memberikan kesan yang pantas serta mencerahkan kulit. Namun, bahan merkuri berisiko untuk masuk ke salur darah dan memberi kesan jangka panjang kepada badan kita. 

Jadi pilih skincare yang selamat dan berkesan. Salah satu contoh skincare yang selamat ialah NK Age-Reverse.

Ia mengandungi formula BeuTcomplex iaitu kumpulan bahan jeragat dan anti penuaan terbaik dunia. Mendapat pengiktirafan lab tested, bebas paraben dan SLS, NK Age-Reverse sangat lembut dan selamat pada kulit wajah. 99% bahan natural. 

Hasilnya, kulit cikpuan akan bersih dan lembab. Oh ya, ia mencerahkan jeragat cikpuan bermula dari penggunaan cleanser.  Jadi jangan terkejut kalau jeragat pudar, kulit jadi anjal dan glowing!

Klik NK Age-Reverse Skincare untuk info lanjut.

Share:

More Posts

5 Cara Menangani Stress

Jangan biarkan kulit cikpuan cepat berusia disebabkan stress yang berterusan. Ketahui 5 cara menangani stress.

Kebaikan retinol untuk jeragat

Kebaikan Retinol Untuk Jeragat

Ramai wanita mula menggunakan retinol dalam memudarkan jeragat mereka setelah banyak kajian dilakukan & keberkesanannya. Jom baca post ni untuk tahu kebaikan retinol untuk jeragat.

Dapatkan tips cerahkan jeragat & kulit kusam.